Παρασκευή, Δεκεμβρίου 15, 2006

MINI COOPER S

S for sport, S for sexy, S for spiritual, S for sentimental, S for sugar free κτλ. Οι ερμηνείες πολλές. Η BMW όμως, γιατί έδωσε αυτή την κατάληξη σε μια έκδοση του διάσημου mini cooper της; Γιατί να την διαφοροποιήσει απλά με ένα γράμμα; Τί είναι αυτό το S τελικά; Η δική μου εκδοχή; S σημαίνει SUPER!

Οι Βαυαροί αγόρασαν την χαροκαμένη ROVER πριν από 12 χρόνια. Ευτυχώς κατάλαβαν ότι κάνανε λάθος, μιας και το πλοίο δεν σωζόταν, και μετά από 6 χρόνια αναρτήσανε πωλητήριο. Την Land Rover την πλάσαραν στην FORD και ο υπόλοιπος όμιλος στην Phoenix Consortium. Όλος; Όχι. Τα πνευματικά και κατασκευαστικά δικαιώματα του mini cooper έμειναν στην Γερμανία. Πίστεψαν ότι μπορούν να αναγεννήσουν τον θρύλο και να τον κάνουν να κυριαρχήσει για ακόμη μια φορά στη fun to drive κατηγορία. Και όπερ και εγένετο, το mini μέσα από τα <<φανταστικά>> χέρια των μηχανικών της BMW ξαναζεί τις παλιές και ένδοξες μέρες του παρελθόντος.

Όταν πρωτοεμφανίστηκε, εν έτει 2001, οι πάντες λάτρεψαν το ρετρό του σχήμα, το μικρό του μέγεθος, το εξεζητημένο εσωτερικό του, την αίσθηση καρτ που παρείχε στον οδηγό του. Και να σου που εν έτει 2006 παρουσιάζεται η δεύτερη γενιά. Οι διαφορές μεταξύ τους μικρές, μόνο το έμπειρο μάτι θα ξεχωρίσει την ελαφρά αύξηση του μήκους, τα μερικώς διαφοροποιημένα φωτιστικά σώματα (λίγο μεγαλύτερα πίσω, ενσωματωμένο το φλας μπροστά) και τις ανασχεδιασμένες ζάντες. Η βασική γραμμή, που το έκανε τόσο ξεχωριστό, είναι εκεί. ίδια και απαράλλακτη (αν και δε νομίζω να υπάρχει άτομο που να ήθελε να την αλλάξει). Κάτι αντίστοιχο συμβαίνει και στο χώρο τον επιβατών όπου όλα μοιάζουν γνώριμα, σαν να μην άλλαξε τίποτε.

Η μινιμαλιστική ισορροπία είναι διάχυτη παντού. Το μόνο πράγμα που μεγάλωσε ελαφρώς είναι ο πίσω διαθέσιμος χώρος για τα πόδια των επιβατών. Ένα άτομο κάτω από 1,80 θα χωρέσει να κάτσει (αν και η οροφή θα του έρχεται σύρριζα) και θα μπορέσει να μετακινηθεί, για μικρή όμως απόσταση. Για τους μπροστά τα πράγματα είναι λίγο καλύτερα αν και το πολύ κοντά τοποθετημένο μπροστινό γυαλί δημιουργεί μια μικρή αίσθηση ανασφάλειας. Τίποτε το ανησυχητικό πάντως μιας και όλα αυτά τα κυκλάκια / φωτάκια δημιουργούν μια ανάλαφρη αίσθηση. Λαμπάκια παντού, στις χειρολαβές, στην πόρτα, στην οροφή, στο πάτωμα, στο ταμπλό, και το καλύτερο από όλα; Τα περισσότερα από αυτά αλλάζουν και χρώμα ανάλογα με την διάθεση σου. Το ταχύμετρο βρίσκεται κλασικά τοποθετημένο στο κέντρο του ταμπλό, ελαφρώς μεγαλύτερο από τον προκάτοχο του και ενσωματωμένο με μια μικρή οθόνη με όλες τις λειτουργίες του ραδιοφώνου. Το στροφόμετρο βρίσκεται ακριβώς πίσω από το τιμόνι δίνοντας τον οδηγοκεντρικό χαρακτήρα. Ένα αυτοκίνητο για τον ενθουσιώδη χρειάζεται μόνο το στροφόμετρο σε μια ευανάγνωστη θέση. Το ταχύμετρο είναι απλά περιττό. Υπάρχει όμως και η δυνατότητα στη βάση του (κατ’ επιλογήν) να εμφανίζονται ψηφιακά τα χιλιόμετρα έτσι ώστε να μην αποσπάται ο οδηγός προς άλλη κατεύθυνση.

Γενικώς πάντως η συνολική εργονομία θέλει έναν χρόνο εξοικείωσης αλλά το μόνο σίγουρο είναι ότι θα οδηγείς κάτι το διαφορετικό. Και μόνο τα παράθυρα να ανοιγοκλείνεις με το αεροπορικού τύπου διακοπτάκι σε κάνει να λες ότι είσαι στην δική σου κατηγορία. Το μόνο ουσιαστικό πρόβλημα που παρατήρησα ήταν ο μοχλός για την μετακίνηση της πλάτης του οδηγού, ο οποίος για να κουνηθεί πρέπει να ανασηκώσεις το υποβραχιόνιο και να κάνεις την ρύθμιση με σκαλωτή και όχι συνεχόμενη κλίμακα (φάουλ). Παρόλα αυτά η θέση οδήγησης είναι πάρα πολύ καλή, τοποθετώντας τον οδηγό αρκετά χαμηλά και σε σωστές αποστάσεις από τα πηδάλια. Το μόνο που της λείπει είναι η καλύτερη πλευρική στήριξη, που πραγματικά σε ένα τέτοιο αυτοκίνητο την αναζητάς συνεχώς.

Γιατί όπως μπορείτε να καταλάβετε, ένα αυτοκίνητο σαν το mini δεν είναι σχεδιασμένο για να κυκλοφορεί μέσα στην πόλη και να πηγαίνει για καφέ. Η παρατεταμένη χρήση αλουμινίου στα μέρη της ανάρτησης μείωσε τη μάζα των πολλαπλών συνδέσμων του πίσω άξονα κατά 6 ολόκληρα κιλά. Η γεωμετρία αναθεωρήθηκε και το αποτέλεσμα μόνο εντυπωσιακό μπορεί να χαρακτηριστεί.

Ξεχάστε το θεώρημα που λέει ότι κάθε αυτοκίνητο με μικρό μεταξόνιο είναι και απότομο. τέτοιο πράγμα εδώ δεν υφίσταται. Το πίσω μέρος θεωρείται ενεργό μέλος στην διαδικασία του στριψίματος από την στιγμή που θα μπεις γερά μέσα στη στροφή. Θα νιώσεις ένα ελαφρύ γλίστρημα ίσα ίσα για να σε προϊδεάσει και να σε τοποθετήσει εν τέλει για την βέλτιστη έξοδο. Είτε αφήσεις απότομα γκάζι γύρω από το άπεξ, είτε κάνεις απότομη κίνηση με το τιμόνι σου, είτε τσιμπήσεις τα φρένα, οι πολλαπλοί σύνδεσμοι θα κρατήσουν σταθερό το αμάξωμα σε εκνευριστικό σημείο όπου συνάμα μπορεί να γίνει και διασκεδαστικό μιας και τα χιλιόμετρα που ανεβάζεις είναι αρκετά. Υπάρχει ένα ρητό που λέει ότι το καλοστημένο αυτοκίνητο φαίνεται από τον τρόπο που συμπεριφέρεται η πίσω ανάρτηση. Σε αυτό υπάρχει και άμεσος αντίκτυπος και για την μπροστινή. Και φυσικά στην περίπτωση μας δεν συμβαίνει το αντίθετο.

Ο όρος υποστροφή απλά δεν υπάρχει, τα γόνατα mac pherson δεν υποκύπτουν στην έντονη δύναμη του κινητήρα και κρατάνε το αμάξωμα στην τροχιά που έχει προκαθορίσει ο οδηγός. Το body roll είναι απειροελάχιστο και τα περιθώρια πρόσφυσης ανεξάντλητα. Η ευθεία τελειώνει, αφουγκράζεσαι την στροφή, κατεβάζεις ταχύτητα με μύτη τακούνι, το τιμόνι περιστρέφεται ακριβώς όσες μοίρες χρειάζεται, ο εξωτερικός τροχός αρχίζει να φορτίζεται με πλευρικές δυνάμεις, ο εσωτερικός ελαφραίνει ελάχιστα, το δεξί πόδι φλερτάρει με την μοκέτα, ελαφρύ/ανεπαίσθητο σπινάρισμα, μηδενική απόκλιση της τροχιάς, όλα δουλεύουν όπως πρέπει, τα χέρια σφίγγουν το τιμόνι, τα χιλιόμετρα ανεβαίνουν, να το το άπεξ, φύτευτο το ρημάδι, παααμε για την επόμενη. Συμπεριφορά αγωνιστικού; Ίσως, σε compact διαστάσεις όμως. Μπορεί τα run flat tires να έχουν φθάσει αισίως στην 4η γενιά εξέλιξης τους αλλά προσωπικά νιώθω ότι ένα καλό, σύγχρονο ελαστικό επιδόσεων δεν θα παρουσίαζε ούτε καν αυτό το ελαφρύ σπινάρισμα.

Ένα από τα καλά σημεία, που πρέπει να τονιστεί, είναι το τιμόνι. Και αυτό γιατί νιώθεις ότι τα χαρμόσυνα μηνύματα για σωστά ηλεκτρικά τιμόνια έρχονται. Η αίσθηση του μπορεί να μην συναγωνίζεται ενός καλού υδραυλικού αλλά το θέμα είναι υπάρχει η επικοινωνία μεταξύ οδηγού και τροχών. Το βάρος του είναι αυτό που αρμόζει σε μία τέτοια κατασκευή, οι στροφές του στη χρυσή τομή (2,25 από άκρη σε άκρη) και τέλος η σαφήνεια αγγίζει το τέλειο. Εκείνο ίσως που θα προβληματίσει τον οδηγό είναι τα φρένα. Και δεν μιλάω για την απόδοση, αλλά για την σταθερότητα τους κάτω από έντονο φρενάρισμα. Νιώθεις δηλαδή ότι το αμάξωμα θέλει να ξεφύγει από την πορεία του (δεν το κάνει). Επίσης η αίσθηση τους θα μπορούσε να είναι και καλύτερη.

Πριν μιλήσω για τον κινητήρα πρέπει να αναφερθώ και σε ένα σημείο όπου οι περισσότεροι κατασκευαστές δεν δίνουν ιδιαίτερη προσοχή. Και αυτό είναι τα εμπρός φωτιστικά σώματα. Το mini ήταν εξοπλισμένο με την τεχνολογία Xenon. Το μόνο που μπορώ να αναφέρω είναι ότι έμεινα συγκλονισμένο / εκστασιασμένος από την απόδοση και την θέασή τους. Έχω μπει σε πάρα πολλά αυτοκίνητα και πραγματικά δεν έχω νιώσει τόση ασφάλεια κάτω από νυχτερινές συνθήκες. Αν έχετε σαν σκοπό να προβείτε στην αγορά του, μην διστάσετε στο επιπλέον κόστος για τα φώτα. Θα τα βγάλουν τα χρήματά τους και με το παραπάνω.

Και μετά την μικρή παρένθεση ας δούμε και το κινητήριο σύνολο. Οι μηχανικοί της BMW διώξανε τον παλιό 1,600άρη με τον μηχανικό υπερσυμπιεστή και στην θέση του βάλανε έναν άλλον (κοινοπραξία με την Peugeot) με υπερσυμπιεστή εξάτμισης και ελαφρώς αυξημένης απόδοσης. Το τούρμπο μπαίνει στο παιχνίδι κάτω από τις 2,000 στροφές κρατάει αμείωτη την ροπή μέχρι και λίγο πριν τις 6,000. Η απόκριση πάρα πολύ καλή σε όποιο σημείο και αν βρίσκεται η βελόνα του στροφόμετρου, με όποια σχέση και αν έχει επιλέξει ο οδηγός. Τα 175 άλογα κατεβαίνουν στο δρόμο χωρίς ξεσπάσματα και με απόλυτα γραμμικό τρόπο. Σε αυτό βοηθάει και το καλά κλιμακωμένο κιβώτιο με την πολύ καλή αίσθηση και το θετικό κούμπωμα. Η κατανάλωση κυμαίνεται σε λογικά επίπεδα για την απόδοση του και ο θόρυβος που παράγει είναι ευχάριστος συνοδευόμενος από τα μπάσα σκασίματα της εξάτμισης. Το ταξίδι σε επαρχιακό δρόμο γίνεται εύκολη υπόθεση μιας και οι προσπεράσεις πραγματοποιούνται χωρίς πολύ σκέψη. Στην εθνική τα χιλιόμετρα κρατιούνται σε υψηλά επίπεδα και ο θόρυβος πραγματικά ελαχιστοποιημένος χάρη και στην καλή αεροδυναμική (0,33). Η ποιότητα κύλισης μπορεί να μην διεκδικεί δάφνες, από την στιγμή που η διαδρομή της ανάρτησης είναι μικρή και σε σφιχτή ρύθμιση, αλλά πιστεύω ότι αυτό δεν θα προβληματίσει τον συνειδητοποιημένο αγοραστή.

Αν επιτέλους μεγαλώσατε, αποκτήσατε μερικά χρήματα και ψάχνετε τον αντικαταστάτη του πολυαγαπημένου σας rallye (δεν το πετάτε αλλά το κρατάτε για πιστοκατάσταση) και ίσως κάτι πιο ώριμο και γουστόζικο, σίγουρα διαβάσατε για το αυτοκίνητο που σας αρμόζει. Τα 26,000 ευρώ που σας φαγούριζαν την τσέπη θα μετατραπούν σε ένα αυτοκίνητο αναλλοίωτο στο χρόνο όπου το μόνο ουσιαστικό μειονέκτημα του είναι οι μικροί διαθέσιμοι χώροι. Κατά τα άλλα το χαμόγελο στις μετακινήσεις σας είναι δεδομένο.

Ο μύθος ζει και βασιλεύει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο και κάνει το όραμα του σερ Άλεχ Ισηγόνη να πραγματοποιείται και να μένει ανεξίτηλο ανάμεσα στα αποστειρωμένα τροχοφόρα που κυκλοφορούν πλέον στους δρόμους μας.

Free Hit Counters
Site Counter